op school gebruiken
De leraar hoeft zelf niet goed te kunnen rekenen; hij leert het samen met zijn klas
De cursus begint vanaf het begin; de tafels, het tientallig stelsel, het getal nul, het optellen onder elkaar…
In het begin kan de hele klas samen met de leraar de vier stappen van elke les doornemen en dus ook samen kijken naar een video en allemaal tegelijk met de stof gaan oefenen.
Dit is heel nuttig; het helpt om het ritme van de vier stappen samen onder de knie te krijgen.
Na een tijdje zullen de tempo verschillen tussen de leerlingen waarschijnlijk te groot worden.
Om goed om te gaan met tempoverschillen kan het boek “Effectief rekenonderwijs op de basisschool” van Marcel Schmeier helpen.
Lees in dit verband met name hoofdstuk 3: “Omgaan met verschillen: zwakke en sterke rekenaars”.
Automatiseren, memoriseren
Het goed automatiseren en memoriseren van de tafels en een aantal andere feiten, is enorm belangrijk.
Niet voor niets is het automatiseren in deze cursus gemaakt tot stap 1 van elke les.
Voor elke rekenles eerst een paar minuten oefenen met tafels en woorden zoals “teller”, “noemer”, “breukstreep” en “procent”.
Zo leer je kinderen rekenen is een methodiek voor het aanleren en automatiseren van de basisvaardigheden van het rekenen.
De ontwikkelaars van deze methodiek, Douwe Sikkes en Loe van der Leeuw, hebben jarenlang ervaring binnen het basisonderwijs en speciaal basisonderwijs.
De methodiek is bedoeld om te gebruiken naast de door de school gebruikte rekenmethode.
Onderstaande video komt van de site “Zo leer je kinderen rekenen”.
Het is zeer de moeite waard om deze video te bekijken en om de daarin besproken methodiek voor het automatiseren van de basisvaardigheden van het rekenen te gebruiken naast deze methode.
Nakijken en verbeteren van het gemaakte werk
Het goed nakijken en verbeteren van gemaakte sommen is van groot belang.
Er moet daarbij ook goed gelet worden op het netjes werken en op de juiste manier van het opschrijven van een berekening.
Alleen door duidelijk en netjes te schrijven krijgt een kind echt inzicht in getallen.
Uit onderzoek blijk dat de motoriek van het schrijven onmisbaar is tijdens het nadenken en systematisch oplossen van problemen en sommen.
Een leerling kan eerst zijn werk nakijken met behulp van het antwoordenblad en daarna nog de video bekijken waarin de sommen worden voorgedaan. Dit kan natuurlijk ook in klasseverband.
Na een aantal lessen zal de leerling door deze aanpak veel beter en netter gaan werken en daardoor veel beter gaan rekenen.